지역의 로컬브랜드 창출이 지역사회에 미치는 영향 The economic and social impact of local brand creation on local areas
최종업데이트 작성일25-01-31 12:28
본 연구는 지역에서 활동하는 로컬 크리에이터들이 로컬 브랜드로 성장한 사례를 조사하고, 이들이 지역 사회에 미치는 사회경제적 영향을 1. 시장영역, 2. 거버넌스영역, 3. 사회영역, 4. 오이코스영역의 4가지 영역으로 구분하여 분석한다. 로컬 브랜드의 현황 조사를 바탕으로, 로컬 크리에이터들이 로컬 브랜드 상권을 형성하고 나아가 지역을 대표하는 산업으로 발전시킬 수 있는 단계별 성장 모델을 제안한다.
This study investigates cases where local creators active in their regions have grown into local brands and analyzes their socio-economic impacts on the community by categorizing them into four domains: (1) market, (2) governance, (3) social, and (4) oikos. Based on a survey of the current status of local brands, this research aims to propose a step-by-step growth model for local creators to establish local brand business districts and further develop them into representative industries of the region.
연구 기간: 2023년 9월 ~ 11월
연구 참여자: 경신원, 한승헌, 두민수, 정규리
연구 발주처: 중소벤처기업부, Korea
Project period: September - November 2023
Project team members: Shinwon Kyung(PI), Seunhun Han, Minsoo Du, Gyuri Jung
Commissioned by the Ministry of SMEs and Startups, Korea